سیدمحمد مرتضوی در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اظهار کرد: در رابطه با بافت های فرسوده و مشوقهایی که اخیراً معاون وزیر راه و شهرسازی آنرا اعلام کرد و تاکید وزیر راه و شهرسازی، چند مورد است که درباره اثربخشی مشوقها باید به آنها اشاره شود.
وی ادامه داد: مشوقها در ۴ محور وسعت طرح، هدفگذاری محلات و شهرها، حجم بازآفرینی و میزان عملیات اجرایی در حوزه بازآفرینی تفکیک شده است. در مقیاس بزرگتر و وسیعتر وقتی میخواهیم بازآفرینی را در محلهای انجام دهیم طبعاً نیاز داریم یک سری تغییر در طرحهای تفصیلی و جامع اعمال شود.
وی افزود: بنابراین باید طرح مربوطه تهیه شود؛ این طرح اصلاح شبکه معابر را در برمیگیرد و مشخص میکند که کاربریها به چه صورت تغییر میکند. قطعاً کاربریهایی در نظر گرفته شود که خدمات شهری، فضای سبز و .. را در بربگیرد. اینها موضوعاتی است که بایستی در بحث بازآفرینی محلهمحوری در نظر گرفته شود.
وی تصریح کرد: شکل، نحوه ارتباطات و کیفیت زندگی را در محله هدف به طور کامل تغییر میدهیم. از این رو قدم اساسی این است که طرحهای مذکور در کمیسیون ماده ۵ تصویب و با طرحهای تفصیلی و جامع تطبیق شود.
رئیس کانون سراسری انبوهسازان بیان کرد: این کار چندان راحتی نیست و توسعهگرانی از پس این مهم بر میآیند که تجربیات بسیار زیادی در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی داشته باشند. باید مجموعه این تجربهها در شرکتهای سرمایهگذاری به درجهای از پختگی رسیده باشد که آنها بتوانند کار را به سرانجام برسانند.
مرتضوی با اشاره به مشوق طرحها،گفت: در همه بستههای تشویقی که در ۴ حوزه در نظر گرفته شده مشاهده میکنیم تاکید شده شهرها به سمت بلندمرتبهسازی نروند و یک محدودیت ارتفاع اعمال میشود. اما ۲ طبقه تشویقی برای بخش اول و دوم یعنی توسعه محلهمحور و درون محلهها در نظر گرفته میشود.
وی تاکید کرد: ۲ طبقه تراکم تشویقی کمک میکند سازنده، انبوهساز و توسعهگر که باید عرصهها را به تملک در آورد از یک ارزش افزوده برخوردار شده و توجیه اقتصادی طرحها بیشتر میشود.
وی در عین حال اضافه کرد: باید از این نکته اصلی و مهم یعنی وضع تمهیدات برای برخورداری میزان عوارض تشویقی از معافیتها غفلت نشود. اساسا شهرداریها تراکم مجاز را با تشویقهای مالی روبرو میکنند و معمولاً تا حد تراکم مجاز پیش بینی شده در طرحهای تفصیلی را رعایت میکنند و مازاد آن مشمول عوارض میشود.
رئیس کانون سراسری انبوه سازان اظهار کرد:چون این در لایههای بالایی تراکمی قرار میگیرد و متراژ و تراکم سطح پرداخت عوارض بیشتری دارد. اینجا یک خطری وجود دارد و آن اینکه شهرداری برای درآمدزایی از ۲ طبقه تشویقی مدل پیشنهادی عوارض را بهگونهای طراحی کنند تا ارقام گزافی برای این طبقات دریافت شود.
مرتضوی گفت: در بسیاری از شهرها اینگونه است و مشوقهای طرح تفصیلی طبقه تشویقی دیده شده اما در لوایح عوارضی وقتی اینها تجربه شده تعهدات مالی برای سازنده، تعهدات بالایی است. بنابراین باید به مسائل مالی ابزارهای تشویقی کاملا توجه شود و شهرداریها توجیه شوند تا به دنبال سود و درآمد مضاعف نباشند.
وی تاکید کرد: شهرداریها باید به ۲ طبقه تشویقی مانند سایرموضوعات بافت فرسوده توجه و مشوقهایی که برای آنها را در نظر گرفتهاند، نگاه کنند.