هر مبایعه نامه و یا به اصطلاح قولنامه نیازمند طی مراحلی صحیح و بر طبق قوانین جاری می باشد تا به آن اعتبار بخشد ، همکاران ما در گروه مسکن میرزاده در این مقاله نیز سعی بر این داشته اند که مراحل تنظیم مبایعه نامه را جهت استفاده شما عزیزان به اشتراک بگذراند.
کارهایی که در بنگاه باید انجام شود:
🔹 صاحب بنگاه باید مجوز فعالیت از اتحادیه داشته باشد.
🔹 به مشاع بودن یا نبودن مالی که میخرید، توجه کنید.همچنین دقت کنید که آن مال چند خریدار و فروشنده دارد.
🔹 به رسمی بودن وکالتنامه در معامله دقت کنید.
🔹 وظایف بنگاهدار
🔹 تایید امضای طرف معامله
🔹 درج میزان حقالزحمه در قولنامه یا مبایعهنامه
🔹 اقدام به ثبت رسمی معامله و قرارداد در دفترخانهها
🔹 مشخصات کامل سند، حتی قلمخوردگی و حاشیهنویسی، باید در قرارداد ذکر شود.
🔹 اگر قرار است سند در بنگاه بماند، باید تمامی مشخصات آن در قرارداد ذکر و ۲ شاهد آن را امضا کنند.
⭕️ از نظر قانون، میان مبایعهنامهای که در منزل امضا شود با قرارداد بنگاه، تفاوتی وجود ندارد. البته باید ۲ شاهد آن را امضا کرده باشند.
⭕️ دفترخانه اسناد رسمی:
🔹 برای تنظیم و نهایی شدن قرارداد خرید، سند باید حتما در دفتر اسناد رسمی تنظیم و امضا شود. فروشنده و خریدار باید بهموقع و در تاریخ تعیینشده برای نقل و انتقال ملک در دفتر اسناد رسمی حاضر شوند. در این موارد، کارهای زیر را باید انجام داد:
🔹 نوشتن زمان نقل و انتقال در مبایعه نامه و امضای آن از سوی شهود
🔹 فسخ قرارداد و دریافت خسارت در صورتی که در قرارداد تعیین شده باشد.
🔹 دریافت گواهی عدم حضور فروشنده از دفتر اسناد رسمی و شکایت به دادگاه.
🔹 الزام به تنظیم سند ملک با در دست داشتن اجازه دادگاه.
🔹 تعرفههای دفاتر اسناد رسمی هر ۴ سال یک بار از سوی قوه قضاییه تعیین میشود و اینطور نیست که به صورت تصاعدی بالا برود. بنابراین، هرچه قیمت مورد معامله بالاتر باشد، حقالتحریر به همان میزان افزایش نمییابد، بلکه به نسبت کاهش پیدا میکند و هزینه حقالثبت هم با همین مبلغ گرفته میشود