به نقل از خبرگزاری ایسنا
ساعات اوج ترافیک راههای منتهی به تهران بین اواسط تا اواخر ظهر بوده است. جادههای اطراف تهران با خیابانهای توزیعی داخل تهران هماهنگی نداشتهاند. کرج و ساوه در آن سالها هم شلوغ بودهاند.
در سال ۱۳۵۵ روزانه حدود یک میلیون و ۴۳۰هزار وسیله نقلیه بین ساعت ۶ صبح تا ۱۰ شب رفت و آمد داشتهاند در حالی که پنج سال پیش از آن (۱۳۵۰) این رقم ۷۴۰هزار خودرو بوده است.
در سال ۱۳۵۴ حدود ۱۳هزار تاکسی نارنجی و ۱۹۵۰ دستگاه تاکسی آبی مسوول جابهجایی مسافران بودهاند اما این رقم کافی نبودهاست.
بارها تاکید شده، مسوولان باید به فکر چاره برای مسائل حملونقل عمومی شهر تهران باشند. کارشناسان و نویسندگان در یک گزارش علت ترافیک را رشد سریع جمعیت و ازدیاد تراکم، بالا رفتن سطح درآمد و افزایش مالکیت اتومبیل میدانند.
آنها اضافه میکنند که نارسایی خدمات حملونقل عمومی و محدودیت ظرفیت شبکه ارتباطی نواحی مرکزی مانند خیابانکشی نادرست، عدمدسترسی راحت به مراکز مهم شهر و تراکم مراکز حیاتی در نقاطی خاص زمینه ترافیک و تراکم خودروها در تهران در سال ۱۳۵۶ را به وجود آورده بودند.