یکشنبه, شهریور ۱۸, ۱۴۰۳
Homeاقتصادیخسارت دلاری بازار مسکن 1402

خسارت دلاری بازار مسکن ۱۴۰۲

صبح امروز آمار رسمی از «نبض قیمت مسکن در پایان سال ۱۴۰۲» توسط مرکز آمار ایران منتشر شد و در دل این داده‌های جدید، «یک پیام مشخص برای سیاست‌گذار» نهفته است.
 داده رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد، میانگین قیمت آپارتمان‌های شهر تهران در معاملات بهمن ماه امسال به ۷۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید که ۳.۸ درصد نسبت به سطح قیمت دی ماه افزایش یافته است.
 این قیمت، یک سطح جدید است به این معنا که طی امسال، رکورد محسوب می‌شود.
 در بهمن ماه، آنچه عامل این رشد کاملاً محسوس قیمت مسکن شد، «افزایش خریدهای سرمایه‌ای آپارتمان در پایتخت» بود. شاهد این ادعا، «حجم معاملات بهمن ماه در داده رسمی» است. در بهمن امسال ۷ هزار واحد مسکونی معامله شد که ۱.۵ برابر حجم فروش آپارتمان در ماه دی است.
 روزنامه «دنیای‌اقتصاد» در ۱۴ اسفند ماه امسال در گزارشی با عنوان «ماه واقعه بازار مسکن»، اتفاقات بازار مسکن در بهمن ماه را از روی تحقیقات میدانی و در غیاب آمار رسمی، نوشته بود و در آن گزارش، از خیز قیمت آپارتمان در برخی مناطق شهر تهران و همچنین افزایش خرید سرمایه‌ای گفته بود.
️ امروز آمار رسمی، آن گزارش را تایید می‌کند.
 اما ماجرای خیز دوباره قیمت مسکن چیست؟
 بررسی‌ها در پاسخ به این پرسش، مشخص می‌کند: «بازار مسکن شهر تهران با اثر تجمیعی رشد ۲ ماهه قیمت دلار، سرانجام در ماه بهمن خسارت دید».
 ابتدای زمستان امسال، ثبات ۹ ماهه نرخ ارز به پایان رسید و مجموعه‌ای از عوامل (ریسک‌ها) باعث رشدهای ۶ درصدی و ۸ درصدی قیمت دلار به ترتیب در دی و بهمن (افزایش ماهانه) شد.
 این وضعیت بازار ارز، روی «انتظارات تورمی» اثر فزاینده گذاشت و نتیجه‌اش، «رجوع دوباره افراد به بازار ملک برای سرمایه‌گذاری ملکی» شد. قیمت مسکن بعداز دو فصل کاهش قیمت (تابستان و پاییز)، بار دیگر با «محرک ارز»، تب کرد.
 تجربه سال‌های ۹۷ تا کنون برای سرمایه‌گذاران این بوده که هر زمان «انتظارات تورمی» از نواحی مختلف به ویژه بازار ارز، شکل می‌گیرد، آنها سراغ «امن‌ترین پناهگاه در برابر تورم» یعنی بازار مسکن می‌روند.
️ زمستان امسال هم افراد دارای سرمایه، همین حرکت را تکرار کردند.
 این اتفاق در بهمن ماه، همه رشته‌های «ثبات قیمت» در بازار مسکن را پنبه کرد.
 قیمت مسکن از ابتدای سال تا کنون بیش از ۲۲ درصد افزایش پیدا کرد.
️ هنوز آمار قیمت مسکن ماه اسفند اعلام نشده است و در نتیجه نمی‌توان بازدهی ۱۱ ماهه بازار مسکن را با بازدهی یکسال ۱۴۰۲ بازارهای سهام، ارز، سکه و پول مقایسه کرد.

بیشتر بخوانید:  سقف افزایش اجاره‌بها در تهران و شهرستان ها اعلام شد

به نقل از شبکه خبرکزاری دنیای‌اقتصاد:

اخرین اخبار املاک و مسکن را در پارس آسیا کیا بیابید.

مقالات مرتبط

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

محبوب ترین

نظرات اخیر