جمعه, مرداد ۵, ۱۴۰۳
Homeمتفرقهایران موفق ترین سیستم بهداشتی در مقابل کرونا

ایران موفق ترین سیستم بهداشتی در مقابل کرونا

گروه سلامت خبرگزاری فارس:‌حالا پس از دوران رخوت و سکون کرونا در ایران و جهان، چند روزی است که این ویروس جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر جولان خود را آغاز کرده است.

پس از گذر از پیک  ششم و هفتم کرونا در کشور و فروکش کردن تعداد مبتلایان و صفر شدن آمار کشته‌های روز کرونا برای چند روز، برخی گمان کردند کرونا تمام شده و به زودی جشن پایان کرونا را خواهیم گرفت. کاهش آمار ایران در حالی بود که کشورهای اروپایی و آمریکایی خود را برای مواجهه با موج جدید کرونا و پیک هشتم آماده کرده بودند و روند افزایشی در این کشورها مشهود بود.

اکنون کرونا و زیر سویه جدید آن در کشورهای مختلف به ویژه در شرق آسیا همچون چین و ژاپن و برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی قد علم کرده و  حریف می‌طلبد!

کرونا چیست؟

کرونا که‌ به آن کووید ۱۹ هم می‌گویند نوعی بیماری ویروسی و تنفسی است که با سرعت نسبتاً بالایی از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. نام Covid برگرفته از مخفف نام‌های دیگری است. اول این کلمه با Co که مخفف کرونا است شروع می‌شود. دو حرف VI بعد از کو مخفف ویروس و D انتهای کلمه مخفف بیماری است.

شیوع پیک هشتم در ایران و جهان؛ سویه جدید XBB

دبیرکل سازمان بهداشت جهانی در گفت‌وگوی اخیر خود ذکر کرد: موارد ابتلا به کرونا در ۱۱۰ کشور جهان درحال اوج گیری است و موارد ابتلای جهانی ۲۰ درصد افزایش داشته و تعداد فوتی‌ها نیز روند صعودی دارند.

در هفته اخیر در کشور فرانسه آمار مبتلایان افزایش ۵۴ درصدی داشته و مقامات، آغاز موج هفتم کرونا در این کشور را اعلام کرده‌اند. از زمان شیوع ویروس کرونا تا به حال، این ویروس جهش‌های زیادی داشته که باعث ایجاد سویه‌های جدید و شگفتی متخصصان شده است.

بیشتر بخوانید:  پروژه های مهندسی برق و عمران با کمک ایزوکیا افزایش بهره وری

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران جزو موفق‌ترین کشورها در کنترل بیماری کرونا است، گفت: علت آن نیز در درجه اول همکاری مردم و حمایت آنها، واکسیناسیون گسترده و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و البته جانفشانی کادر سلامت است؛ به طوری که نزدیک به سه ماه است که آمار فوتی‌های کرونا در کشور زیر ۱۰ نفر و در برخی روزها نیز صفر است؛ این درحالیست که در دنیا و برخی کشورها مثل ژاپن، آمریکا، آلمان، ایتالیا وضعیت خوب نیست و بر همین اساس هم ما مقداری نگران هستیم.

وی به تشکیل جلسه ستاد ملی کرونا در روز گذشته اشاره کرد و افزود: با توجه به شناسایی سویه‌های جدید در کشور، تاکید بیشتری به واکسیناسیون بویژه در افراد پرخطر داریم و این افراد اگر شش ماه از تزریق واکسن‌شان گذشته، حتما باید برای واکسیناسیون مراجعه کنند.

ذخیره ۵۰ میلیونی واکسن 

وزیر بهداشت گفت: در حال حاضر واکسن به اندازه کافی داریم و ۵۰ میلیون ذخیره واکسن در کشور است. نکته مهم دیگر پوشش ماسک است بویژه در اجتماعاتی نظیر هواپیما، اتوبوس، قطار و … حتما از ماسک استفاده شود.

وی ادامه داد: در همین راستا نیز روز گذشته به وزیر راه گفتم که هواپیماها مدتی است ماسک نمی‌دهند و این موضوع را باید الزامی کنند؛ چراکه در هواپیما ویروس در حال گردش است و هوا بیرون نمی‌رود و در داخل کابین می‌چرخد. به همین دلیل هم ماسک زدن لازم است.

وزیر بهداشت گفت: رعایت بیشتر پروتکل‌ها در اجتماعات دانشجویی و دانش آموزی نیز به وزاری مربوطه تذکر داده شد.

بیشتر بخوانید:  رکورد مصرف آب تهران

وی ادامه داد: وزارت بهداشت در حال رصد بیماری است و بر همین اساس هم هفته پیش دو سویه جدید در کشور شناسایی شد. این ویروسها ویژگی‌شان آن است که به سرعت می‌توانند منتشر شوند و همه‌گیری ایجاد کنند و ما در وزارت بهداشت در حالت آماده‌باش هستیم.

کنترل مرزهای کشور

وزیر بهداشت افزود: در ستاد ملی مقابله با کرونا بر کنترل مرزها تاکید شد. بر همین اساس مرزها رصد می‌شوند و در کشورهای پرخطر دقت بیشتری در مورد ورود مسافرینشان به کشورمان می‌شود و تست‌های لازم پی سی آر گرفته می‌شود و اگر فرد آلوده‌ای پیدا شد حتما قرنطینه می‌شود. در مجموع در آماده باشیم.

 

مقالات مرتبط

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

محبوب ترین

نظرات اخیر