شنبه, مرداد ۶, ۱۴۰۳
Homeاملاکقیمت مسکن از دلار پیشی گرفت

قیمت مسکن از دلار پیشی گرفت

بر اساس آمارهای رسمی، میزان افزایش قیمت مسکن طی چند سال گذشته در مقایسه با سایر شاخص‌های اقتصادی فراتر بوده‌است؛ موضوعی که فرضیه ورود بازار مسکن به مرحله حباب قیمت را محتمل می‌کند.

به نقل از خبرگزاری جهان صنعت نیوز، بر اساس آمارهای رسمی، میانگین قیمت مسکن شهر تهران طی یک سال منتهی به مهر ماه امسال با افزایش حدود ۷۴ درصدی همراه بوده‌. این در حالی است که میانگین افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات یا همان تورم کلی اقتصاد در این بازه زمانی چیزی در حدود ۴۰ درصد بوده‌است.

اگر بازه زمانی مورد بررسی را افزایش دهیم، این اختلاف بیش‌تر نمایان می‌شود. به گونه‌ای که میانگین قیمت‌مسکن شهر تهران با افزایش بیش از ۱۸.۵ برابری از حدود ۴میلیون تومان در فروردین سال ۱۳۹۵ به حدود ۷۶ میلیون تومان در مهر ماه امسال رسیده است. اما در همین بازه زمانی میانگین افزایش قیمت تمام کالاها و خدمات کم‌تر از ۷.۵ برابر بوده است. حتی قیمت دلار در این بازه زمانی کم‌تر از قیمت‌مسکن افزایش یافته است.

قیمت دلاری مسکن، با وجود تمام ایرادات و کاستی‌هایی که دارد، یکی از رایج ترین‌ شاخص‌هایی است که برای ارزیابی حباب قیمتی مسکن استفاده می‌شود.

بر این اساس در حالی میانگین قیمت دلاری‌مسکن شهر تهران در مهر ماه امسال به بیش از ۱۵۰۰ دلار رسیده که میانگین بلندمدت این عدد در محدود ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ دلار قرار دارد.

به بیان دیگر، بر اساس این شاخص قیمت‌مسکن در شهر تهران حدود ۳۰ درصد نسبت به قیمت تعادلی فاصله گرفته است. هر چند این انحراف طی سه ماه منتهی به مهر ماه با ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش قیمت مسکن،‌ کم‌تر شده اما همچنان بالاترین رقم از سال ۱۳۹۰ محسوب می‌شود

بیشتر بخوانید:  پیش بینی بازار مسکن در آخرین ماه سال

آخرین اخبار املاک و مسکن را در پارس آسیا کیا بیابید.

مقالات مرتبط

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here

محبوب ترین

نظرات اخیر